Peter Evers interview

Advaita Nederland interviewt Peter Evers:

AN: Hoi Peter. Mijn eerste vraag: Wat is jouw link naar Advaita en of non-dualiteit?
Peter: …OK, mond op mond overlevering van non-dualiteit door mensen die de hele weg gegaan zijn…

AN: Zoals?
Peter: …Satsang en ervaringsdeskundigheid inzake zelfonderzoek…

AN: Vertel dan eens over zo’n ontmoeting, met wie en waar?
Peter: …Er zijn 2 mensen die me op weg hielpen.., Joanika Ring en Ad Oostendorp

AN: Hoe kwam je met ze in aanraking, Peter?
Peter: …Ad geeft satsang hier te Arnhem… hij is homeopaat en voor zijn inkomen niet afhankelijk van satsang… betaalbaar dus voor mijn kleine beurs… mijn vriendin ging mee maar kon het niet zo volgen… op haar verjaardag heb ik haar een dag vol pension/satsang kado gedaan… dat klikte… ik ben toen ook met Joaniek in aanraking gekomen… we verzorgden het eten en konden gratis op satsang… er is een band gegroeid door de tijd…

AN: Begon toen je zelfonderzoek?
Peter: …Neen.., mijn zelfonderzoek ving aan op de dag dat ik de heroïne door de plee spoelde en besloot tot volle wasdom te groeien: april 2006… …Ik was verslaafd aan drugs zo’n 35 jaar lang…

AN: En wat waren je eerste inzichten, vruchten van dat zelfonderzoek?
Peter: …Dat ik emotioneel feitelijk nog een puber was en van toeten noch blazen wist… …Feitelijk ontwaakte ik toen uit lethargie… …Ik dacht altijd van alles te weten, vooringenomen als ik was maar realiseerde me hypocriet en onecht te zijn…

AN: Wanneer ontmoette je toen Ad en Joanika?
Peter: …In september 2009 ben ik naar Randolph geweest… in die tijd heb ik wat rondgekeken bij leraren.. juli 2010 tot afgelopen juli ben ik trouw bij Ad op elke satsang geweest… bij Joaniek kwam ik niet zo vaak, vaak meerdere dagen… Ik zie haar wel als de moeder van mijn wedergeboren zijn… …Ik ben aan de drugs geraakt omdat ik wanhopig op zoek was naar Liefde… als weeskind had ik een beroerde jeugd en verlangde naar Liefde… ik dacht het met drugs te kunnen vinden…

AN: Na de drugs kwam je bij satsang en leraren van non-dualiteit terecht, je zocht nog steeds op die manier naar vervulling, liefde Peter?
Peter: …Uiteraard… Zonder enige twijfel… na drugs ontstond een enorme leegte waarvoor ik bang was… onzeker maar vastbesloten verantwoordelijk te zijn voor mijn leven… wanneer je als kind geslachtsrijp wordt ontstaat aantrekkingskracht en afscheiding… deze afscheiding is een godsgeschenk… het zaad van god noemde meester Eckhart het… om tot Liefde te komen of tot God moet je dealen met onzekerheid en lijden om de Liefde te zijn die je hier en nu altijd al bent… Liefde ben je… God is Liefde… …Dus ga je op zoek naar wie je denkt te zijn… En wat je dus niet bent…

AN: Je bent niet wat je denkt te zijn, okee duidelijk! Goed, door omzwervingen kwam je bij Ad terecht, wat trok je vooral in hem aan, wat maakte hij vooral voor jou duidelijk, Peter?
Peter: …Hij legde de nadruk op onderzoeken wie je denkt te zijn en de aandacht te richten… uiteindelijk ben je onverdeelde allesomvattende aandacht…

AN: Begreep je dat echt of geloofde je dat?
Peter: …Hij benadrukte het feit dat je HET niet kunt snappen… hij kwam vaak niet goed uit zijn woorden maar dat hij vanuit Liefde waarnam voelde ik van top tot teen… ik vertrouwde hem…

AN: En toen?
Peter: …Er is niet zozeer een toen… na 3 jaar voelde ik dat het klaar was… Het kwartje zou vallen…

AN: OK. Je zegt ergens over Joanika: ‘Ik zie haar wel als de moeder van mijn wedergeboren zijn…’ Kun je dat nader beschrijven, uitleggen?
Peter: …Joanika maakte me duidelijk dat afgescheiden zijn nodig is om te leren wat Liefde is… alsook dat alles gezien wordt al denk je van niet… ik begreep wat ze bedoelde op een heel speelse manier…

AN: En nu, waar sta je nu Peter?
Peter: …Elke identiteit die ik onderzocht verdampte… wie, wat, waarom zijn niet meer van toepassing… dat ik ben is een feit… ik ben dat wat aan alles voorafgaat, de bron van alle leven… ik ben en was Dat altijd al en zal dat altijd zijn… Het gaat er niet om wie je bent maar dat je bent is een feit… no big deal eigenlijk… …Het leven leidt me, ik lijd het leven niet meer…

AN: Geef je nu ook satsang, Peter?
Peter: …Nee… ik voel me daar niet toe geroepen… Wanneer er vragen gesteld worden ben ik er maar ik leef nog al all-een… Wie weet wat het leven nog in petto heeft…

AN: En wat is je advies nu aan drugsverslaafden?
Peter: …Geef de hulpverleners een kick off… Stop met je te laten pappen en nathouden… neem verantwoording voor je daden… wanneer je oprecht bent in je verlangen te stoppen gebeurt dat!!!

AN: Mooie afsluiting, wat mij betreft Peter. Of wil jij er nog iets aan toevoegen?
Peter: …Dankjewel… AN: Jij ook, Peter!

Plaats een reactie