Frank Bruining interview

Advaita Nederland interviewt Frank Bruining

AN: Leuk, Frank! De eerste vraag: Wat heb jij met Advaita?
FB: Leuk initiatief ook!. De filosofie van Advaita spreekt me vooral aan. Daarin het zelfonderzoek in en om onze projecties. En natuurlijk het loskomen van ieder dogma en iedere aanname die we maken over de ‘realiteit’.

AN: Hoe kwam jij in aanraking met Advaita? Via wie of wat?
FB: Iets van 8 jaar geleden las ik het boek Gesprekken van Sri Ramana Maharshi. Dat begreep ik toen erg goed. En vanuit het Sjamanisme werk ik ook al non dualistisch. Maar het is pas echt geland na een vastenweek in De Schouw in combinatie met mediatie, ademhaling en de boeken van Jed McKenna. En laat ik niet vergeten mijn goede vriend Jan Willem die mij in aanraking heeft gebracht met Vera Helleman waardoor het steeds dieper en verder gaat.

AN: Kan je spreken van dat je je doel bereikt hebt? Om van doel te spreken.
FB: Nee absoluut niet en precies dat maakt het zo enorm vrij. Bijkomende verschijnselen van een enorm gevoel van verbinding zijn er wel. Als er een doel zou zijn, zou het het steeds meer en verder vertrouwen hebben in dat wat ik diep van binnen in essentie weet en ook wel heb ervaren. Het proces is het proces te laten. En dat is mooi en lastig tegelijk.

AN: Hoe zie jij dan bijvoorbeeld Sri Ramana Maharshi, heeft ie iets ‘bereikt’?
FB: Dan heeft hij bereikt dat hij heeft ingezien dat alles een illusie is en dat er niets gerealiseerd hoeft te worden. Er hoeft niets gedaan te worden. Verlicht zijn we allemaal, er is echter een sluier die dat verhult. En ja, dat heeft hij in mijn ogen ‘gerealiseerd’.

AN: Dan toch ergens een verschil tussen Ramana en jou?
FB: Ha ha jazeker is er een verschil. En dat is precies het proces wat doorloopt met zelfonderzoek. Wie weet kan dat leiden tot eenzelfde realisatie. Het uiteindelijk verdwijnen van de sluiers. Toch wil ik dat niet als doel voor mezelf omdat dan die sluier het licht niet kan doorlaten. En uiteindelijk kan ik nu wel voelen dat we in essentie hetzelfde zijn, toch is daar dan nog een sluier.

AN: Okee, duidelijk Frank. Wil jij hier aan dit interview nog iets toevoegen?
FB: Nee hoor, vind het mooie vragen. Dank je wel. AN: Jij ook, Frank!

Plaats een reactie