Thyme van den Beuken interview

Advaita Nederland interviewt Thyme van den Beuken:

AN: Wat is jouw link met Advaita?
TvdB: Muziek. Muziek heeft me tot veel inzichten gebracht. Eenheidservaringen bij concerten etc. En de persoon waardoor ik bij Advaita terecht ben gekomen is een DJ (Headhunterz)

AN: Had je eerst je ervaringen en ontdekte je toen pas het begrip Advaita?
TvdB: Ik dacht al veel na over het leven. Veel vragen zoals: ‘Oke, ik ben nu 17 jaar. Dadelijk maak ik mijn school af en krijg ik een baan. Daarna gaat het vast heel snel. Maar waar doe ik het allemaal voor?’ Bij deze vragen liep ik maar steeds tegen een muur aan. Er mistte iets. Er waren al zeker ervaringen, maar ik kon ze nog niet plaatsen. Nadat ik het ‘ontdekt’ had kon ik dat wel! Dat was voor dit verschijnseltje een grote opluchting. Haha.

AN: Okee. Is Advaita een houvast voor je of iets anders?
TvdB: Advaita is geen houvast. Meer een ‘inzicht’. Wanneer het een houvast wordt ga je dingen overschreeuwen. (voor mij dan.)

AN: Duidelijk. Welke invalshoek en of leraar spreekt jou het meest aan binnen Advaita?
TvdB: Ik heb geen specifieke mensen die mij in het bijzonder aanspreken. Alleen vind ik de boeken van Jeff Foster, Rubert Spira, en Paul Smit wel cool. Dus die mensen spreken mij ook wel aan. Ze kunnen het goed voor mij verwoorden. Als leraren vind ik Dick Sinnige en Jan Koehoorn het wel leuk brengen. Wel heel verschillend van elkaar, maar duidelijk en fris.

AN: En zelf waar sta jij met je inzicht, ‘durf’ jij jezelf gerealiseerd te noemen, Thyme?
TvdB: Zeker niet! Sowieso hou ik niet van de woorden ‘realisatie’ en ‘verlichting’. Die woorden zijn voor mij iets te zweverig, waar ik over het algemeen niet zo van weg ben. Wel durf ik te zeggen dat dit ‘poppetje’ wel het fenomeen advaita snapt en er iets aan gehad heeft, maar ik noem mezelf echt niet gerealiseerd of verlicht.

AN: En bijvoorbeeld dan Jeff Foster wel?
TvdB: Eigenlijk is iedereen ‘verlicht’ als ik toch het woord ga gebruiken. Maar Jeff Foster is voor mij net zo verlicht als ieder ander. Hij heeft alleen leuke inzichten!

AN: Iedereen is ‘verlicht’, alleen weet niet iedereen dat, bedoel je dat?
TvdB: Precies!

AN: Heeft dat weten enige betekenis, invloed op je leven dan?
TvdB: Op het ervaren van de wereld heeft het zeker invloed! Maar daar hebben we natuurlijk ook niks over te zeggen.

AN: Kun je daar misschien een voorbeeld van geven, ‘Op het ervaren van de wereld heeft het zeker invloed!’. TvdB: Het heeft invloed op de manier van ‘tegen dingen aankijken’. Je ziet alles veel luchtiger en zoals het werkelijk is. Een grote beweging. Het leven gaat natuurlijk gewoon door, alleen gaat het met meer passie en creativiteit.

AN: Zal dat dan het einde betekenen van de vele oorlogen in de wereld en de armoede?
TvdB: Nee, dat zal nooit mogelijk zijn. Dan zou je een grote tegenpool weghalen. En zoals Paul Smit ook altijd mooi zegt ‘heeft alles een tegenpool nodig om ervaren te worden’. Als iets geen tegenpool zou hebben zou het niet kunnen bestaan omdat we het dat niet kunnen waarnemen. Dus jammer genoeg zal er oorlog en armoede moeten bestaat om vrede en rijkdom te kunnen ervaren.

AN: Het leven wordt er dus ‘luchtiger’ door, er zal ‘meer passie en creativiteit’ zijn?
TvdB: Jep, in mijn ervaringen in ieder geval wel!

AN: Okee, eerlijk en duidelijk. Bedankt voor je interview of wil je er nog iets aan toevoegen?
TvdB: Dankjewel! Ik wil nog even afsluiten met een mooie uitspraak van Dick Sinnige. ”Doen door te zijn, dat maakt het leven fijn.”

AN: ‘Doen door te zijn’: geef hier nog jouw uitleg dan?
TvdB: Daarmee wordt het ‘doen’ eigenlijk ontkrachtend. Dus als je gewoon mee gaat met de rivier van het ‘universum’ zul je zien dat het allemaal veel makkelijker en zonder tegenstribbeling gaat. Het maakt dus ‘het leven fijn’.

2 gedachtes over “Thyme van den Beuken interview

Geef een reactie

