Pris Eijsvogel interview

Advaita Nederland interviewt Pris Eijsvogel:

AN: Wat is jouw link met Advaita?
Pris: Dezelfde link als alles en iedereen, bewust of onbewust, heeft.

AN: Goed, wat versta jij dan onder het begrip ‘Advaita’?
Pris: Een naam voor dat wat is. Eenheid. Letterlijk betekent het niet-twee toch? Ik zie het als dat wat werkelijk is. Of als dat waar de illusie in verschijnt.

AN: Heb je dat altijd al begrepen of ging op een dag het belletje voor je rinkelen?
Pris: Ik weet niet of het belletje al helemaal heeft gerinkeld. Ik denk dat het in mijn geval meer een proces is… factoren waardoor ik ‘op zoek’ ben gegaan.

AN: Okee. Waarom, waardoor ging je ‘op zoek’?
Pris: Ik ben nieuwsgierig, onderzoekend ‘aangelegd’. Altijd al veel interesse gehad in religies, psychologie e.d. Daarnaast heeft ziekte / lijden mij op deze weg gebracht. Op zoek naar verlichting van het lijden dus eigenlijk.

AN: En wat heeft dat zoeken jou opgeleverd, Pris, wat dat lijden vooral aangaat?
Pris: In zekere zin klopt de term verlichting wel voor wat ik ervaar. Het wordt lichter. Er is inzicht in dat wat zich aandient. De gedachten/overtuigingen eromheen, dat wat eigenlijk het lijden veroorzaakt. Patronen worden zichtbaar. Maar het verhaal gaat gewoon door.

AN: Inzicht in je verhaal, begrijp ik? Wat inspireert jou daarin het meest: boeken, satsang, natuur, leraren, werk, meditatie, relatie,…?
Pris: Ja, inderdaad inzicht in het verhaal. Een soort van aanschouwen, van bovenaf benaderen van dat wat zich aandient. Mijn voormalig huisarts en later dat wat alternatief genezer wordt genoemd bracht mij op dit pad. Ik snapte er niks van, maar het intrigeerde mij enorm en ik voelde dat het klopte wat hij vertelde. Ik ben vooral veel gaan lezen en onderzoeken. Het begon bij mij met bijvoorbeeld Byron Katie en later What the bleep do we know. Jarenlang las ik alles wat ik maar kon vinden over dit onderwerp. Op dit moment lees ik nauwelijks nog boeken. Wel mediteer ik en probeer ik mij zoveel mogelijk in de natuur te begeven. Eigenlijk is alles dat wat zich aandient mijn leraar. Dat wat ik ervaar/zie/voel/denk en dat continu.

AN: Je mediteert, geef je aan. Kun je daar iets meer over zeggen, wat jij precies verstaat onder mediteren?
Pris: Ooit heb ik een aantal jaren in een groep zenmeditatie gedaan. Dat was mijn eerste ervaring met mediteren. Daarin leer je al je niet te identificeren met je gedachten. Ik merkte dat daardoor veel van het onbewuste, bewust werd. Je komt beter in contact met je lichaam. Leert de signalen beter begrijpen. En de kunst is dan denk het te laten zijn. Zoals het is. Eigenlijk zie ik op dit moment het hele leven als een meditatie. Maar er zijn momenten waarin ik mij even probeer terug te trekken. Uit het verhaal .

AN: Mooie beschrijving, Pris! Je schrijft eerder: ‘Ik weet niet of het belletje al helemaal heeft gerinkeld.’ Wat bedoel je daarmee?
Pris: Even terug hoor…
Je hoort vaak mensen zeggen dat zij het licht hebben gezien, verlicht zijn. Of bijvoorbeeld over eenheidservaringen. Ik heb zoiets niet ervaren. Ik heb bijvoorbeeld gedacht dat als ik helemaal ‘zen’ ben of bewust, dat het lijden dan stopt. Ik ben niet vrij van lijden. Ik zie het nog steeds als een proces. Het leven… maar dan anders.

AN: Welke link, overeenkomst zie jij tussen Zen en Advaita?
Pris: Voor mijn gevoel wijst alles naar 1 en het zelfde. Zowel alle religies, geschriften als methodes om ‘daar’ te komen. Dat alles wijst naar 1. Noem het God, Bewustzijn, Advaita, Eenheid, Zen. Geef het een naam. Maar alles is uiteindelijk 1. En in dat 1 vindt het plaats, dat wat wij allemaal weer in namen/concepten e.d. vangen.

AN: Zie jij valkuilen op het pad van (onder)zoekers, en welke zijn dat dan volgens jou?
Pris: Ach ik weet het niet. Het dient zich aan zoals het zich aandient. Dus valkuilen bestaan niet. Dan krijg je weer mijn verhaal . En dan denk ik toch dat veel ‘lijden’ in stand blijft door het vasthouden aan overtuigingen. Het is ook nogal wat om alle overtuigingen los te laten.

AN: Is dat je doel, om alle overtuigingen los te laten’?
Pris: Ik heb niet zozeer een doel. Maar als ik zie wat er gebeurt, dan komt het daar ongeveer op neer denk ik.

AN: Je voelt je ook sterk aangetrokken tot de natuur, wil je daar nog iets over zeggen? Pris: Ik voel me erg fijn in de natuur. Als ik dan toch iets ervaar wat misschien in de buurt komt van een eenheidservaring dan is dat meestal in een bos of aan het water. Maar het is toch ook geweldig om te aanschouwen? De natuur. Hoe wonderlijk alles in elkaar zit. En waarin ook duidelijk naar voren komt dat de slag van de vleugels van een vlinder in China een overstroming aan de andere kant van de wereld tot gevolg kan hebben. Bewijs van eenheid!

AN: Het ‘aanschouwen’, is daar dan nog iemand aanwezig, het ego of juist niet?
Pris: In mijn beleving begint het ego met gedachten/overtuigingen. Juist niet dan dus. Maar in het kader van het aanschouwen van de natuur zoals ik hierboven schreef, waarin ik aangeef dat ik het geweldig vind en wonderlijk, dan wel.

AN: Dank je voor dit interview! Wil jij er nog iets aan toevoegen, Pris?
Pris: Nee hoor. Jij ook dank!

Geef een reactie

