Non-dualiteit

Geen speld tussen te krijgen! ๐Ÿ˜‰

Love this Moment

Een half jaar geleden maakte ik kennis met de filosofie non-dualiteit. Het begrip zei mij eerst niets maar het verhaal erachter sprak mij aan en ik herkende er veel in bij mijzelf. Daardoor ben ik me er verder in gaan verdiepen door erover te lezen, maar vooral door de podcasts van Patrick en Paul te luisteren. Zij zijn al 6 jaar hun gesprekken over non-dualiteit aan het opnemen. Ik heb ze allemaal teruggeluisterd en verheug me elke week op een nieuwe. Deze zienswijze geeft mij veel rust. Het leven gaat zoals het gaat en daar heb je zelf weinig invloed op. Het heeft geen zin om je te verzetten tegen de dingen die je overkomen, dat levert alleen maar strijd en pijn op. Accepteer de dingen zoals ze zijn.

Wat is non-dualiteit?

Non-dualiteit, ook wel a-dvaita genoemd, betekent geen-twee. Waar naar verwezen wordt, is dat alles รฉรฉn is. Allesโ€ฆ

View original post 1.427 woorden meer

Een gedachte over “Non-dualiteit

  1. “Non-dualiteit, ook wel a-dvaita genoemd, betekent geen-twee. Waar naar verwezen wordt, is dat alles รฉรฉn is.”

    Dat is niet wat er staat. Geen-twee en รฉรฉn is niet hetzelfde. Als het hetzelfde zou zijn, dan zou men wel op de een of andere manier het begrip ‘รฉรฉn’ gebruiken. Advaita staat voor ‘geen-twee’. Het is aan de onderzoeker waar de ‘twee’ voor staat.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

